Zandvoort,
01
september
2021
|
15:38
Europe/Amsterdam

Sir Jackie Stewart onthult ‘groene’ F1 Trophy voor Grand Prix Zandvoort

Heineken is klaar voor het rondje waar we 36 jaar op hebben gewacht

1 september 2021 - Racelegende Sir Jackie Stewart heeft vandaag de winnaars Trophy onthuld voor de Formula® 1 Heineken® Dutch Grand Prix 2021 en W Series in Zandvoort komend weekend. Samen met designicoon Piet Boon is een eigentijds ontwerp ontstaan dat het heden met het verleden verbindt. Het design van de beker is namelijk gebaseerd op de allereerste officiële beker die in 1939 in Zandvoort werd uitgereikt en is deels gemaakt van gerecyclede Heineken®-flesjes en -kratten. Het is een van de vele initiatieven waar de brouwer zich de afgelopen maanden voor in heeft gezet om van komend raceweekend van 3 tot en met 5 september een groot succes te maken.

"Heineken, dat zich drie jaar als titelsponsor aan de Dutch Grand Prix heeft verbonden, heeft een naam hoog te houden als het gaat om sfeer en sport”, legt marketingdirecteur Els Dijkhuizen uit. Ondanks alle restricties heeft ze hoge verwachtingen. “Voor alle racefans gaan we er, met alle richtlijnen in acht nemend, een prachtig raceweekend van maken. Denk aan activaties zoals het winnen van een exclusieve plek aan onze Pitwall Bar voor twee; dichter op het spektakel kom je niet. Samen met topontwerper Piet Boon hebben we een prachtige nieuwe beker ontworpen die de winnaar straks omhooghoudt vanaf een podium dat is gecreëerd door beeldend kunstenaar Joseph Klibansky. Natuurlijk is er ook muziek van Nederlandse topartiesten zoals onder andere Davina Michelle. Deze keer helaas niet vanaf een podium voor een deinende menigte, maar via een livestream op een scherm."

Naast al deze ingrediënten zet Heineken de race in om de ‘When You Drink Never Drive’ boodschap verder uit te dragen. Het platform waarmee Heineken wereldwijd aandacht vraagt voor verantwoord alcoholgebruik in het verkeer. Ook is op de boarding langs het circuit voornamelijk Heineken 0.0 te zien. We moesten er 36 jaar op wachten, maar de brouwer is er in ieder geval helemaal klaar voor.

Trophy

De door Studio Piet Boon ontworpen groene glazen trofee is in glasstad Leerdam met de mond geblazen en deels gemaakt van gerecyclede Heineken®-flesjes, de plastic voet van gerecyclede plastic Heineken®-kratten en de doos waarin die wordt gepresenteerd van afvaltriplex. Als knipoog naar het strand van Zandvoort staan de nummers 1,2 en 3 met zand in de glazen beker gegraveerd. Om de lancering van de winnaars Trophy te vieren, vertelt Sir Jackie Stewart in een korte film over het ontwerpproces en laat hij de beker zien die komend weekend op het podium aan de winnaar wordt overhandigd.

Ontwerper Piet Boon: "Het is een absolute eer om bij dit kampioenschap betrokken te zijn en samen met Heineken® een stukje geschiedenis te kunnen schrijven. De discipline, een ongelooflijk oog voor detail en de samenwerking van een raceteam hebben zeker raakvlakken met ons ontwerpteam."

Hans Erik Tuijt, Director Global Heineken® Sponsorship: "We zijn erg verheugd om de Formule 1 voor het eerst sinds 1985 weer in Nederland te mogen verwelkomen! Heineken is een super trotse sponsor van deze iconische race in Zandvoort. Om dit moment te vieren, hebben we samengewerkt met ontwerper Piet Boon om een winnaars Trophy te creëren die de perfecte balans bevat tussen het erfgoed van de eerste race in 1939, een moderne twist en een positieve kijk op de toekomst."

download
F1 Heineken Dutch Grand Prix Trophy

3D Photo Booth

In een 3D Photo Booth bij de fanzone kunnen fans alvast met een replica van de nieuwe winnaars Trophy worden gefotografeerd. In de Booth wordt de bezoeker van alle hoeken tegelijk vastgelegd waarna die een geavanceerde 3D foto krijgt toegestuurd. Samen met vrienden kunnen ze nadoen hoe ze de beker zelf zouden ontvangen, een gat in de lucht springen of met de finishvlag zwaaien. Het is aan de creativiteit van de bezoeker.

Podium

De Trophy wordt dit raceweekend uitgereikt op een uniek podium. Voor het opvallende ontwerp van het podium voor de W Series en de Formule 1 heeft Heineken® samengewerkt met kunstenaar Joseph Klibansky. De opdracht was om de Nederlandse cultuur en ons erfgoed samen te brengen in één kunstwerk, maar tegelijkertijd ook de herkenbare stijl van Heineken te integreren door hier een eigentijdse draai aan te geven. Joseph, zelf ook gepassioneerd autoliefhebber, nam hierbij zowel historische elementen als elementen die de toekomst moeten weergeven op.

W Series

Op zaterdag vinden de spectaculaire W Series plaats; de race voor 's werelds beste vrouwelijke coureurs die sinds 2018 wordt gehouden. Heineken® is afgelopen week een meerjarige samenwerking aangegaan met W Series en zal door middel van zichtbaarheid en, daar waar mogelijk, opzwepende DJ-sets ook van dit evenement een onvergetelijke belevenis maken voor de coureurs en hun fans.

Catherine Bond-Muir, CEO van W Series: “Deze samenwerking markeert weer een spannende stap voorwaarts voor de W Series en onze missie om de belangen en vooruitzichten van vrouwelijke coureurs te bevorderen. Heineken® is ontzettend betrokken bij racefans over de hele wereld, dus we kijken ernaar uit om op deze mooie reis samen te werken.”

Pitwall Bar

De beste plek van het circuit is de Pitwall Bar. Deze staat op een verhoging pal langs de boarding op een mooie plek langs de baan. Samen met Radio538 wordt de unieke bar verloot; degene die de trainingstijd van Max het beste voorspelt zit straks op de voorste rij in deze bar. De tweepersoonsbar is voorzien van monitors waarop men niet alleen de race, maar ook alle tijden kan bijhouden waardoor de bezoeker zich een echte Formule 1 teambaas waant. Het duo kan daarnaast gebruikmaken van een eigen Heineken 0.0-tap en heeft toegang tot de Heineken VIP lounge op de fanzone voor een hapje en drankje.

Groene GP

De Dutch Grand Prix organisatie heeft de ambitie uitgesproken om voor een duurzame aanpak te gaan. Wat draagt Heineken hier aan bij?

  • 100% groen gebrouwen. Sinds 2020 wordt al het Heineken® bier dat is bestemd voor de Nederlandse markt, volledig gebrouwen met 100% groene energie uit zonnepanelen, windmolens en biogas;

  • Heineken® R-PET bekers. Deze nieuwe beker is voorzien van een logo in reliëf in plaats van een geprinte variant in kleur. Dat scheelt niet alleen liters inkt; een beker zonder een kleurtje is ook veel beter en milieuvriendelijker te recyclen. Iedere bezoeker krijgt een muntje voor de eerste gratis beker. Bij een nieuwe bestelling ontvang je een nieuwe beker als je de gebruikte inlevert. Geen beker meer? Dan betaal je een €1,- voor een nieuwe. Alle ingezamelde bekers worden tot grondstof verwerkt voor nieuwe bekers.

  • The Greener Bar. Alle barren op het circuitterrein zijn of worden hergebruikt. Maar het kan nog beter. Op Silverstone zag The Greener Bar het levenslicht. Een duurzaam concept dat in de toekomst wel eens heel mainstream kan gaan worden. Heineken maakte bij het ontwerp van deze bar gebruik van de expertise uit de hele autosportindustrie om afval, watergebruik, emissies en energieverbruik zoveel mogelijk te verminderen. Zo zijn de statafels gemaakt van iepen uit Amsterdam die van nature zijn omgevallen, zijn delen van de bar gemaakt van gerecyclede kratten, is er samen met Red Bull Advanced Technologies gewerkt aan een groenere manier van koelen en maakt de bar gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Bovendien is het uniform van het Heineken personeel gemaakt van gerecyclede Heineken®-kleding en is ook de merchandise, het vrolijke Holland Heineken Hemd, voor alle oranje evenementen te dragen en helemaal gemaakt van gerecyclede PET-flessen.

Nico Rosberg, duurzaam ondernemer en wereldkampioen van de Formule 1 in 2016: “Duurzaamheid staat centraal in alles wat ik doe, en ik geloof sterk in de kracht van innovatie. Dus ik ben enorm trots dat Heineken®️ dit omarmt en de expertise van de autosportindustrie combineert met hun kennis van brouwen om de evenementenindustrie vooruit te helpen in hun duurzame ontwikkeling."

Heineken in de wereld van F1

In 2016 ging de wereldwijde samenwerking tussen Heineken en de Formule 1 officieel van start. Met exclusieve schenk-, activatie- en toegangsrechten is Heineken wereldwijd en gedurende het hele Formule 1 racetoernooi actief. Aanvullend is Heineken titelsponsor op de circuits van China, Italië, Brazilië, Mexico en nu ook Nederland. Het mag geen verrassing zijn dat de ‘thuiswedstrijd’ in Zandvoort voor Heineken extra speciaal is. Heineken heeft zich voor drie jaar als officiële titelsponsor aan de Dutch Grand Prix in Zandvoort verbonden. De Formule 1 is voor Heineken een belangrijk podium om het merk wereldwijd voor een miljoenenpubliek te promoten met speciale aandacht voor Heineken 0.0.

When You Drive, Never Drink

Binnen het Formule 1 partnership heeft verantwoorde alcoholconsumptie een prominente plek. Heineken gebruikt de Formule 1 als platform om de boodschap over verantwoord alcoholgebruik in het verkeer op een aansprekende manier onder de aandacht te brengen. In de afgelopen jaren zijn diverse campagnes gelanceerd met Formule 1-iconen zoals Jackie Stewart, Nico Rosberg en David Coulthard. Daarnaast heeft Heineken in Nederland, in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland en Robert Doornbos, op verschillende momenten verantwoord alcoholgebruik onder de aandacht gebracht. When You Drive Never Drink en Heineken 0.0 voeren in het raceweekend in Zandvoort de boventoon.

Boilerplate

Beeld is rechtenrvij.

 

The F1 FORMULA 1 logo, F1, FORMULA 1, FIA FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP, GRAND PRIX and related marks are trade marks of Formula One Licensing BV, a Formula One group company. All rights reserved.

Contactpersonen

Lisa van der Heijden
Woordvoerder HEINEKEN Nederland
+31 (0)626240423
Menno van der Vlist
Woordvoerder HEINEKEN Nederland
+31 (0)610082047